BADTHMUSIC FACULTY

This blog seeks to acquire various aspects of music no matter small or large space of knowledge. Music educators will find much of interest by access this blog.Although seen it quite formal to the music people only but those who always listen to the music are also considered as music lovers like us.

Wednesday 18 July 2012

LAGU KEBANGSAAN


Lagu kebangsaan adalah lagu yang menjadi simbol suatu negara atau negeri. Biasanya lagu ini ditetapkan oleh hukum, tetapi kebanyakan tidak, seperti pada lagu kebangsaan Inggeris, God Save The Queen.

Perbezaan antara lagu kebangsaan dengan lagu patriotik adalah  lagu kebangsaan ditetapkan secara rasmi menjadi simbol suatu bangsa. Selain itu, lagu kebangsaan biasanya merupakan satu-satunya lagu resmi suatu negara atau negeri yang menjadi ciri khasnya.



BANGLADESH



Amar Shonar Bangla (Bangla Emasku) (Bengali:আমার সোনার বাংলা) adalah lagu yang ditulis dan digubah oleh penyair Bengali Rabindranath Tagore pada tahun 1905. Sepuluh baris pertama lagu ini diadaptasi sebagai lagu kebangsaan Bangladesh pada tahun 1972.









SEPANYOL


Marcha Real (Mac Diraja) adalah lagu kebangsaan Sepanyol. Merupakan satu dari beberapa lagu kebangsaan yang tidak mempunyai lirik pada asalnya.
Marcha Real adalah lagu yang agak tua di Eropa. Asal-usulnya tidak diketahui. Ia telah disebut di dalam dokumen "Libro de Ordenanza de los toques militares de la Infantería Española", sebuah buku panduan meniup trumpet untuk membunyikan isyarat-isyarat karangan Manuel de Espinosa. Dalam buku ini, lagu Marcha Real diberi nama Marcha Granadera (Musik Perbarisan Granadiers) tetapi tidak pula diberitahu siapa yang menggubahnya.
Pada tahun 1770, Raja Carlos II menitahkan bahawa lagu Marcha Granadera didendangkan di upacara-upacara umum dan istiadat. Lama-kelamaan rakyat Sepanyol menganggap lagu tersebut sebagai lagu kebangsaan mereka dan menggelarnya Marcha Real atau Muzik Kerajaan kerana sering diperdengarkan saat Raja atau anggota keluarganya hadir.






THAILAND


Phleng Sansoen Phra Barami (Thai: เพลงสรรเสริญพระบารมี) adalah lagu kerajaan Thailand. Muziknya berdasarkan sebuah lagu raja, "Aug Sadet Kunnang". Muzik lagu ini diciptakan oleh seorang komposer Rusia bernama Pyotr Schurovsky. Liriknya disusun oleh Raja Narisaranuvadtivongs, sekitar 1913, dan kemudian dibuat semakan oleh Raja Rama VI. Phleng Phleng Sansasoen Phra Barami adalah lagu kebangsaan Siam sampai 1932, ketika digantikan oleh Phleng Chat. Lagu kerajaan ini dimainkan dalam acara kenegaraan, serta ketika seorang anggota tingkat tinggi dari keluarga kerajaan hadir untuk sebuah acara. Selain itu lagu kerajaan ini juga masih dimainkan sebelum awal setiap filem serta sebelum dimulainya babak pertama dalam drama, musikal, konser, dan pertunjukan live yang lain dari muzik atau teater di Thailand. Pada awal dan penutupan prgoram siaran TV dan radio, lagu kerajaan ini juga dimainkan. Sebagai contoh, Saluran 7 Thailand menyiarkan video lagu kerajaan ini dengan menampilkan gambar-gambar Raja Bhumibol Adulyadej sejak lahir sampai sekarang. Walaupun bukanlah lagu kebangsaan lagi, lagu ini tetap digunakan sebagai lagu kerajaan Thai sampai sekarang.


Pada bulan April 2008, dilaporkan bahwa seorang warga negara Thailand menghadapi tuduhan pidana "Lèse majesté" (penghinaan kepada raja) karena tidak berdiri saat dimainkannya lagu kerajaan ini di sebuah bioskop film di Bangkok. 







INDONESIA



Indonesia Raya adalah lagu kebangsaan Republik Indonesia. Lagu ini pertama kali diperkenalkan oleh komposernya, Wage Rudolf Soepratman, pada  28 Oktober 1928 pada saat Kongres Pemuda II di Batavia. Lagu ini menandakan kelahiran pergerakan nasionalisme seluruh nusantara di Indonesia yang mendukung idea satu "Indonesia" sebagai penerus Hindia Belanda, daripada dipecah menjadi beberapa koloni.
Stanza pertama dari Indonesia Raya dipilih sebagai lagu kebangsaan ketika Indonesia mencapai kemerdekaannya pada tanggal 17 Agustus 1945.
Indonesia Raya dimainkan pada upacara bendera. Bendera Indonesia dinaikkan dengan khidmat dan gerakan yang diatur sedemikian supaya bendera mencapai puncak tiang bendera ketika lagu berakhir. Upacara bendera utama diadakan setiap tahun pada tanggal 17 Agustus untuk memperingati hari kemerdekaan Indonesia. Upacara ini dipimpin oleh Presiden Indonesia.







PORTUGAL



 Portugis,  dalam bahasa Portugal: [ɐ puɾtuˈɣezɐ], adalah lagu kebangsaan Portugal. Lagu ini disusun oleh Alfredo Keil dan dikarang oleh Henrique Lopes de Mendonça selama kebangkitan gerakan nasionalis yang dipicu oleh ultimatum Britania tahun 1890 kepada Portugal mengenai koloni-koloninya di Afrika. Lagu ini digunakan sebagai lagu mars pemberontakan republik yang gagal pada Januari 1891 di Porto dan diadaptasi sebagai lagu kebangsaan Republik Portugal yang baru lahir tahun 1911, menggantikan O Hino da Carta ( Lagu Piagam), lagu kebangsaan monarki konstitusional sebelumnya yang sudah runtuh.






Semua lagu di atas mempunyai sejarah penciptaanya yang tersendiri. Banyak lagu juga berasaskan lagu diRaja  dimana asalnya dimainkan dalam upacara diRaja. Syair dan sajak juga banyak mempengaruhi lagu lagu kebangsaan bagi sesetengah negara. Ada juga penciptanya bukan berasal dari negara yang sama.

Akhir kata dari saya semua Negara di dunia perlu ada lagu Kebangsaan masing masing demi kedaulatan sesebuah negara.


1 comment:

  1. Tahniah... Bro badth.... I kenal you..... kalau you dah menulis...........you tak berhenti-henti..
    I dah baca ruang komen MUSICTALK you yg lepas kali ni ramai yg terlibat...top-top rank pun ada....tahniah sekali lagi.

    tentang post LAGU KEBANGSAAN I suka membaca latar belakang sebelum lagu dicipta...... macam-macam perangai ada....... video dgn vokal tu sangat menarik....tak tahulah I orang biasa aje...benda macam you tulis ni.....pelik dan sangat berinfomasi...... betullah kata LAN AND THE RICE COOKER.....tulisan you ada umpppphhh..

    I seperti mana biasa.... tetap peminat setia blok You.......

    .........Liver Of The Pool fc...............

    ReplyDelete